gtag('config', 'UA-46014290-5');
06-49126636

Hormonen in Balans

Hormoonbalans

Wat zijn hormonen?
Hormonen zijn stofjes die talloze processen en functies in het lichaam regelen en beïnvloeden. De mens heeft rond de honderd hormonen, met elk een specifieke functie binnen ons gestel.

 Hormonen hebben o.a. invloed op:
– Gevoel en gedrag
– Energiebalans 
– Groei en ontwikkeling
– De voortplanting
– Algemene lichaamsprocessen zoals temperatuur, bloeddruk, bloedsuiker, stofwisseling en botdichtheid

De overgang doet veel met een vrouw, en is voor de meesten een lastige periode waarin zowel psychische als lichamelijke klachten opspelen.

Veel van hen krijgen te maken met gewichtstoename.

Tijdens de overgang maakt het lichaam minder oestrogeen aan. Hierdoor verbrandt lichaamsvet minder effectief dan voorheen. Soms neemt de vetverbranding met maar liefst 20% af! Ook de gewichtsverdeling verandert. Lichaamsvet van de benen en billen verplaatst zich naar de buik.
  
Gewichtstoename heeft nadelige gevolgen voor de algehele gezondheid, en deze extra kilo’s kunnen andere overgangsklachten verergeren. Het aanpassen van voeding en leefstijl aan het veranderende lichaam biedt vaak uitkomst.

Hormoonbalansdieet

Doel: Gezonder worden en eventueel afvallen

Het Hormoonbalansdieet is bedacht door Ralph Moorman. Het doel is om je hormonen in balans te krijgen om gezonder te worden (en eventueel af te vallen). Dit doe je, volgens de bedenker, door je dieet aan te passen, door meer te sporten en door stress te beperken.

Dieet

Je hormonen regelen onder andere honger en vetopslag. Een goede balans kan, volgens Moorman, worden bereikt door sommige producten te vermijden en andere producten juist meer te eten.

Het dieet lijkt op het Paleodieet

 Je vermijdt bewerkte producten zoals kant-en-klare maaltijden, lightproducten, of verrijkte producten. Ook vermijdt je gluten, zoals in het glutenvrijedieet.

Vuistregels

De vuistregels van het dieet zijn:

  • Weinig suiker en koolhydraten (zoals brood, aardappelen en pasta)
  • Voldoende water (en weinig alcohol, koffie en thee)
  • Minder zuivelproducten
  • Gluten vermijden
  • Voldoende eiwitten, vetten en vezels
  • Eet zoveel als je wilt

Sporten

Moorman adviseert om niet lang en intensief, maar kort en intensief te sporten: 2-3 keer per week, maximaal een uur per keer.

Stressbeperking

Naast een goed dieet en sporten is het beperken van stress volgens Moorman belangrijk voor de hormoonbalans.

Eiwitdieet

Genoeg eiwitten eten is belangrijk voor een grote groep mensen. Vooral ouderen, mensen met COPD en/of mensen die moeten herstellen, bijvoorbeeld na een operatie, hebben extra eiwitten nodig. In de praktijk merk ik dat mensen het best moeilijk vinden om te begrijpen wat eiwitten zijn, waar het in zit en hoe je er genoeg van binnen krijgt.

Algemene waarschuwingen

Houd er rekening mee dat een dieet vaak geen wetenschappelijke onderbouwing heeft.

Als je een chronische aandoening hebt zoals diabetes, hart- en vaatziekten, een longaandoening of nierziekte, is het raadzaam om niet op eigen initiatief een voedingsadvies of dieet te volgen. Raadpleeg een diëtist voedingsdeskundige of huisarts voor persoonlijk advies

Ina de Groot voedingsdeskundige